Jazzfest09
(c) photo Michal Hradecký
Velký jazz v malém městě
Řeč je o Jazzfestu, který v sobotu 18. dubna 2009 proběhl v Lysé nad Labem. Co se týče jazzu, není toto dvacetitisícové městečko rozhodně nějakým ospalým polabským hnízdem. Působí tu několik jazzově významných osobností. Můžeme jmenovat skladatelku Zdenu Košnarovou nebo neúnavného flétnistu a pedagoga Víta Andršta, pod jehož vedením Jazz Orchestra při místní ZUŠ vyhrává leckterou soutěž nadregionálního charakteru.
Relativně nedávno si Lysou za svůj domov zvolila i vynikající zpěvačka a kontrabasistka Olga Kuthanová.
Alternativní kultura zde již po létá nachází prostor v místním kině, které pod současným název Luftkinoklub značně zvýšilo své ambice a jeho působení se stává fenomenem suverénně přesahujícím hranice města.
Skutečnost, že se do Lysé stěhuje velmi dobrý jazz, předznamenaly i nedávný koncert skupiny Zeuritia se zpěvačkou Vendulou Šmoldasovou či vystoupení Kvintetu Matěje Benka na výročním vystoupení zmíněného Jazz Orchestra při ZUŠ v loňském listopadu.
Ale i vzhledem k těmto skutečnostem byl Jazzfest výjimečnou událostí. Renomovaní muzikanti naší i světové scény, kvalitní dramaturgie, organizační zázemí, vyprodaný sál – v pražské Aghartě by se nemuseli stydět.
Téměř v roli předskokana se ocitlo zajímavě instrumentované jedenáctičlené sdružení Wrgha Powu Orchestra integrující současné hudební proudy, samozřejmě včetně jazzu a filmové hudby. Autorské skladby z pera lídra a klávesisty sdružení Tomáše Sýkory nepostrádaly zajímavé barvy, nápady a svěží humor.
A pak už následoval jen špičkový jazz. Nejdříve v klasičtějším podání známé zpěvačky Olgy Škrancové a jejího Kvintetu, kterému vedle spolehlivé trubky Julia Baroše dominoval fenomenální Ondřej Krajňák na klávesy. Z tvorby swingových a bluesových velikánů vytvořili téměř dokonalý hudební tvar, který před přílišným náhledem chránily interpretační a improvizační schopnosti zpěvačky i hráčů.
(c) photo Michal Hradecký
Po krátké přestávce bylo publikum téměř smeteno ze sedadel energetickou vlnou Kvartetu Ondřeje Štveráčka, který kromě svých stálých členů (Ondřej Štveráček – tenorsaxofon, Ondrej Krajňák – klávesy, Tomáš Baroš- kontrabas, Martin Ševčík- bicí), přivezl ještě amerického trumpetistu Ryana Carniauxe a Slováka Radovana Tarišku na altsaxofon. Moderní průrazný jazz zaujal publikum jak v sólech, tak skvělých dechových chorusech.
(c) photo Michal Hradecký
Přirozeným kontrastem k čisté radosti sebevědomých mladých mužů se stal závěrečný bod programu.
Skladatelka, aranžérka a klávesistka Beata Hlavenková představila zahraniční hosty: Kanaďanku Ingrid Jensen (trubka), kontrabasistu Michala Baranského z Polska a Američana Jona Wikana (bicí). Všichni tři v minulosti vystupovali s Orchestrem vynikající americké dirigentky Marii Schneider, která koncem loňského roku hostovala s Big Bandem České Filharmonie v Rudolfinu.
Beata Hlavenková, první dáma českých jazzových kláves je známá jako autorka a spoluúčastnice nejrůznějších neotřelých projektů (např. Eternal Seekers s Clarinet Factory a Lenkou Dusilovou). Právě s jejím novým skladatelským počinem Joy for Joel nyní kvartet cestuje po Evropě a stal se tak i hostem Jazzfestu v Lysé nad Labem. Předvedli přemýšlivé skladby zajímavých melodií i barev, ve kterých se našlo dostatek prostoru pro sóla jednotlivých muzikantů i využití elektroniky. V Jensenové, jedné z nejlepších jazzových trumpetistek světa se završil příběh jazzové trubky, který rámoval celý festival. Její sofistikovaná a zároveň uvolněná hra kontrastovala s razancí trumpetisty předchozího tělesa i Barošovou trumpetou evokující staré dobré časy.
Jazzfest byl tedy pořadatelsky jednoznačně skvělým podnikem. Optimistické bylo i zjištění, že se v klidném Polabí najde tolik lidí, kteří ocení tento jistě ne většinový a ne vždy jednoduchý hudební žánr. Lysá může být na svůj Luftkinoklub náležitě pyšná. Jazzfest byl podstatnou částkou podpořen Městským úřadem v Lysé nad Labem. Kéž si město jazzovou kulturní osvícenost zachovati ráčí a my se můžeme těšit na další ročníky Jazzfestu.
Michaela Petišková